Ředitelství silnic a dálnic zahajuje výstavbu posledního úseku dálnice D1 u Přerova
Ředitelství silnic a dálnic dnes zahajuje výstavbu dálnice D1 mezi Říkovicemi a Přerovem. Jedná se o poslední chybějící úsek dálnice D1. Zprovozněním této stavby bude dokončena naše nejstarší, nejdelší a nejdůležitější dálnice.
„Dnes zahajovanou desetikilometrovou dálniční stavbu lze bez nadsázky označit za jednu z nejdůležitějších infrastrukturních staveb v Česku. Zprovozněním posledního úseku D1 bude v první řadě vyřešena složitá dopravní situace v Přerově, kde aktuálně veškerý tranzit projíždí centrem města. V druhé řadě se výrazně sníží provoz na dálnici D46, která je právě kvůli nedokončené D1 využívána jako hlavní tah pro cesty mezi Brnem a Ostravou. V neposlední řadě je pak samozřejmě dokončení dálnice D1 důležité i symbolicky, protože jde o naši nejdůležitější dopravní tepnu, “ uvedl k zahájení stavby generální ředitel ŘSD Radek Mátl.
„Naše nejdelší a nejznámější dálnice je o krok blíže svému dokončení. Úsekem Říkovice – Přerov dosáhne délky 377 km a nový úsek výrazně pomůže odlivu nákladní dopravy z Přerova. Na D46 se po zprovoznění posledního úseku D1 zklidní provoz taktéž, protože většina vozidel se z Brna do Ostravy dostane právě po této poslední části D1, “ říká k dnes zahájené stavbě ministr dopravy Martin Kupka.
Součástí stavby budou také tři mimoúrovňové křižovatky, protihlukové stěny v souhrnné délce čtyři kilometry a čtrnáct mostů. Nejnáročnějším objektem celé stavby bude 940 metrů dlouhá mostní estakáda, která převádí dálnici mimo jiné přes řeku Bečvu, chemický závod Precheza a čtyřkolejnou železniční trať Olomouc – Přerov.
Stavba bude navržena ke spolufinancování z Fondu soudržnosti.
Z historie dálnice D1
Stavba dálnice D1 byla schválena již 4. listopadu 1938. Tehdy se počítalo s dálničním propojením Prahy a Podkarpatské Rusi. Se stavbou dálnice se započalo 2. května 1939, ale práce byly přerušeny 2. světovou válkou. I když byla výstavba po válce v omezeném rozsahu obnovena, došlo v roce 1950 k jejímu definitivnímu zastavení.
V roce 1963 byla schválena páteřní síť českých dálnic, v rámci které se počítalo i se stavbou D1. Proti původním plánům z roku 1939 se trasa i parametry částečně změnily, proto můžeme ještě dnes nalézt opuštěné a nepoužívané mosty ze třicátých a čtyřicátých let minulého století v okolí vodní nádrže Švihov (Želivka).
Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi. Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce. V letech 1988 a 1992 byly do provozu uvedeny dva úseky od Holubic u Brna až k Vyškovu. Další úseky byly otevírány mnohem později, první v roce 2005 za Vyškovem, v roce 2007 pak došlo na první úsek na severní Moravě. D1 byla postupně dobudována až do Říkovic a od Lipníku nad Bečvou až do Ostravy. Na hranice s Polskem byla dálnice dovedena v roce 2012. Poslední dosud zprovozněnou části D1 je od roku 2019 úsek mezi Lipníkem a Přerovem.
Podle původních (federálních) plánů měla dálnice D1 vést na Slovensko a na českém území končit na hraničním přechodu Starý Hrozenkov. Východní část dnešní D1 se tak dříve označovala jako D47. V roce 2006 bylo rozhodnuto, že označení D1 ponese celý dálniční tah, který spojuje tři největší města ČR, tedy Prahu, Brno a Ostravu. D1 tak bude po svém dokončení mezi Prahou a polskou dálnicí A1 dosahovat délky 377 km.
Dálnice D1 mezi Prahou a Brnem byla vždy nejvytíženější dálnicí v zemi. Proto došlo v letech 1996 – 1999 k přestavbě prvních 21 km mezi Prahou a Mirošovicemi ze čtyř jízdních pruhů na šest. V budoucnu by tomuto úseku měla ještě ulevit dálnice D3, která povede z Prahy jižním směrem. Obdobné rozšíření D1 se nyní plánuje v prostoru Brna mezi kilometry 182 – 210. Možnému dalšímu uvolnění dopravy na D1 by měla pomoci dostavba dálnice D35 v úseku Hradec Králové – Mohelnice. Spolu s dálnicí D11 bude D35 tvořit alternativní „severní trasu“ spojující Čechy a Moravu. I z tohoto důvodu byla dálnice D1 od Lipníku na Bečvou, kde se na ni napojuje právě D35, až k Bělotínu, kde se od ní naopak odpojuje dálnice D48, postavena v šestipruhovém uspořádání.
Ředitelství silnic a dálnic aktuálně realizuje celkem 256 kilometrů nových staveb. Jedná se o 158,3 km dálnic a 97,7 km silnic I. třídy.
Ve výběrovém řízení se nachází dalších 60,6 km dálnic a 20 km silnic I. třídy.
Kompletní přehled všech připravovaných i realizovaných staveb naleznete v interaktivní mapě na webu www.rsd.cz.
Souhlas s cookies přináší výhody plného využití vašeho webu
Soubory cookies nám pomáhají lépe porozumět vašim preferencím a přizpůsobit náš obsah vašim potřebám. Ale nebojte se, naše cookies jsou přátelské a bezpečné!
K jejich použití potřebujeme váš souhlas.
Co jsou cookies a proč je používáme
Cookies jsou malé datové soubory, které pomáhají webu správně fungovat a vám zpříjemňují jeho prohlížení. Stránky, které otevřete, ukládají cookies do vašeho prohlížeče a zapamatují si informace, které využijí při vaší příští návštěvě.
Vyberte úroveň cookies, kterou chcete povolit
Technické cookies
Nutné cookies pomáhají, aby byla webová stránka použitelná tak, že umožní základní funkce jako navigace stránky a přístup k zabezpečeným sekcím webové stránky. Webová stránka nemůže správně fungovat bez těchto cookies.
Analytické cookies nám řeknou, jaké stránky jsou nejnavštěvovanější, jak se lidé na web dostanou (například z výsledků vyhledávání, z odkazů na jiných stránkách apod.), na co klikají, jak dlouho zůstávají apod. Díky tomu víme, co funguje a co naopak máme zlepšit. Jinými slovy, když máte zapnuté analytické cookies, pomáháte nám web dál vylepšovat.