Do ulic Olomouce poprvé vyjela opravená historická tramvají číslo 16, která se loni po 24 letech vrátila do Olomouce z depozitáře Technického muzea v Brně. Tento památkově chráněný tramvajový vůz začal vozit cestující v Olomouci v roce 1914 a jezdil na zdejších tratích do roku 1956. Poté sloužil více než 30 let jako zahradní domek. V Technickém muzeu v Brně byl tramvajový vůz uložen od roku 1999.
Do ulic ale bude vyjíždět pouze výjimečně. Památkově chráněný vůz totiž nesmí na déšť, má malou přepravní kapacitu a nelze na něj sehnat náhradní díly.
"Veřejnost si bude moci vůz prohlédnout vždy v rámci dnů otevřených dveří a při podobných příležitostech. Budeme se snažit jednou za čas umožnit i jízdu, ale vůz číslo 16 je unikátní kulturní památkou a do jeho provozu zasahuje řada omezení. V neposlední řadě tramvaj chceme především předat nepoškozenou a funkční dalším generacím," uvedl předseda představenstva DPMO Jaroslav Michalík.
Trocha historie...
Tramvaj s evidenčním číslem 16 vyráběli spolu s dalšími třemi vozy v roce 1914 v Moravskoslezské vagónce ve Studénce. Byly to první tramvaje, které město objednalo přímo poté, co Olomouc v roce 1904 převzala do vlastní režie provozování tramvajové dráhy. V druhé polovině padesátých let vyřadili tramvaj a vozovou skříň bez pojezdu a elektrické výzbroje prodali za manipulační poplatek do soukromých rukou. Dopravní podnik ztratil tramvaj na 30 let ze zřetele, až ve druhé polovině 80. let tramvajoví nadšenci objevili sešlou karoserii zarostlou v zahrádkářské osadě nedaleko Olomouce.
"Původní vozovou skříň v roce 1988 daroval tehdejší majitel dopravnímu podniku. Nejprve ji umístili na odstavnou plochu autobusů do Hejčína. Po roce 1989 převezli karoserii do hangáru na letiště v Neředíně a poté renovovali tramvaj ve dvou etapách. Renovaci dokončili v roce 1999 k 100. výročí zahájení provozu tramvají v Olomouci," uvedl Miroslav Bureš, který se zabývá historií MHD v Olomouci. V roce 1999 přesunuli historickou tramvaj do depozitáře v Brně, protože v olomoucké vozovně pro ni nebylo místo. Po dokončení stavby odstavného depa v Jeremekově ulici se vedení DPMO domluvilo na převozu tramvaje zpět do Olomoce.