Výstavba nové tramvajové trati v Porubě je opět ve hře! Podklady pro zahájení posuzování vlivu na životní prostředí, takzvanou studii EIA, teď podal ostravský dopravní podnik. Jde celkem už o třetí pokus o realizaci projektu, který dlouhodobě budí emoce.
Už dvakrát totéž vracel Krajský úřad Moravskoslezského kraje. Poprvé kvůli doplnění po připomínkách dotčených organizací i lidí žijících v okolí plánované stavby, podruhé pak na návrh zpracovatele posudku. Po původním navrhovateli, ostravském magistrátu, nyní posílá další pokus Dopravní podnik Ostrava (DPO).
„Dopravní podnik Ostrava dokončil příslušné průzkumy, studie a vypracoval podklady potřebné pro oznámení záměru o posuzování vlivu dostavby tramvajové tratě v Porubě na životní prostředí, “ informovala mluvčí ostravského dopravního podniku Tereza Šnoblová.
Plány na tramvajovou trať byla podle mluvčí zahrnuty už při výstavbě sídlišť pro rozšíření Poruby. „Dostavba tramvajové tratě pro 7. a 8. porubský obvod je spjata už se samotným vznikem sídliště v šedesátých letech minulého století, “ konstatovala mluvčí DPO.
Jako už několikrát před tím, ale i tentokrát plány na novou tramvajovou trať vzbuzují ne zcela pozitivní emoce. Jen k prvnímu zjišťovacímu řízení podalo své připomínky, vedle zainteresovaných úřadů a institucí, také několik desítek obyvatel ulic, kterými by tramvajová trať měla vést, včetně několika společnenství vlastníků či bytových družstev. A protestovali také členové spolku Prosíme, přemýšlejme.
Už na začátku ledna vydali zástupci Porubské výzvy, sdružení proti stavbě tramvajové tratě napříč Pustkovcem, své výhrady vůči plánovanému podání nového oznámení.
„Nová EIA je tragikomickým pokusem Ostravy reinkarnovat zpackaný proces EIA z let 2018 až 2022, kdy nakonec sama Ostrava požádala krajský úřad o jeho ukončení, “ stojí mimo jiné na stránkách Porubské výzvy, zastupované navenek spolkem Prosíme, přemýšlejme. „Tramprojekt není ekologický, životní prostředí v našich ulicích zhorší. Tramvajovou dopravu nepotřebujeme, v našich ulicích popírá úctu k člověku i přírodě. Její budování nedává ani hospodářský smysl.“
Naopak podle zástupců dopravního podniku stavba nové trati smysl dává. „Každé město, které chce být perspektivní, využívá kolejovou dopravu jako efektivní řešení mobility občanů. Tramvaje poskytují cestujícím vysoký komfort přepravy a přispívají k vyšší bezpečnosti silničního provozu, “ konstatoval generální ředitel DPO Daniel Morys.
Aktuální plán počítá s novou tramvajovou tratí od zastávky Rektorát VŠB po ulici 17. Listopadu směrem k Duze a následně po ulici Průběžné na konečnou k ulici Opavské. Další část trati, původně plánovaná po ulici Bedřicha Nikodéma aktuálně už v řešení není.
Zdroj: iDnes.cz