Všechny ostravské tramvaje Stadler dostaly speciální antikolizní systém!
Dopravní podnik Ostrava do všech svých 39 tramvají Stadler instaloval speciální antikolizní systém, který výrazně zvýší bezpečnost cestujících, ochranu vozidel i dalších účastníků provozu. Systém například sám dokáže tramvaj i zastavit. Úpravy tramvají stály přibližně 32 milionů korun. Podle generálního ředitele a předsedy představenstva DPO Daniela Moryse de o nejpokročilejší systém v Česku.
"Obecně se dá říct, že zvyšuje bezpečnost. Bezpečnost, která je úplně zásadní pro provoz takového obrovského složitého vozidla, je něco, co vlastně řešíme neustále, ale je to doplňující systém, který pomáhá řidiči, řidičkám být nejenom ve střehu, ale taky v případě potřeby dokáže i sám zasáhnout," řekl Morys.
Antikolizní systém dokáže identifikovat překážku na přímé koleji až na vzdálenost 80 metrů a až do rychlosti tramvaje 80 kilometrů v hodině. Řidiče tramvaje na potenciální překážku upozorní výstražná ikona na palubním počítači a posléze i zvuková výstraha. Pokud řidič nereaguje, řídicí systém spustí samočinné brzdění tramvaje.
"Je to soubor několika čidel, kamer, radarů, které mezi sebou komunikují. Všechny informace, které získávají z prostoru, systém neustále vyhodnocuje a v případě, že vyhodnotí nějakou kritickou situaci, upozorňuje nejprve vizuálně, následně akusticky a pak v případě, že ta reakce není adekvátní, sám zasáhne," řekl ředitel.
Náklady na pořízení systému z 85 procent zaplatí evropské dotace. "Investice odpovídá zhruba ceně 32 milionů korun. Tuto investici v souvislosti s tím, jakým škodám a následkům na zdraví cestujících, ale i na majetku může předejít, považuji za adekvátní," řekl Morys.
Jde podle něj o nejpokročilejší systém, jaký je v takovém rozsahu někde v České republice nainstalován. "Věřím, že jsme tím stanovili nejenom nějaký nový bezpečnostní standard v rámci Dopravního podniku Ostrava, ale že to bude inspirací pro ostatní dopravní podniky," řekl Morys.
Systém přímo pro podmínky DPO vyvinula společnost Stadler spolu s dodavatelskou firmou Bosch. "My jsme ho téměř dva roky konfigurovali na všechny možné situace. Snažili jsme se pro zajímavost i odchytat třeba nějaké stíny kolem trati, které mohly dávat falešná hlášení, a podobně. Takže ta spolehlivost je v tuto chvíli na velmi vysoké úrovni," řekl Morys. Podnik plánuje, že antikolizním systémem vybaví i tramvaje Škoda 39T.