.webp)
Šumperk spustil pilotní projekt, který má otestovat, zda se sdílené městské auto vyplatí. Elektromobil Volkswagen ID.5, původně určený úředníkům, si teď může půjčit i veřejnost. Auto je k dispozici ve chvílích, kdy ho radnice nepotřebuje, a celý systém běží přes mobilní aplikaci. Cena je 100 korun za hodinu, přičemž nabíjení je zdarma. Radnice tím chce nejen pokrýt část provozních nákladů, ale také lidem nabídnout ekologickou alternativu ke klasickým půjčovnám.
Projekt zatím běží v testovacím režimu na dvanáct měsíců. Podle radní Valerie Hrubé (ANO a nezávislí) by mohl být začátkem širšího konceptu „chytrého města“. Pokud se osvědčí, přibudou i další vozy. Podobný systém už úspěšně funguje například v Městě Touškově na Plzeňsku, kde lidé využívají dvě elektroauta k běžným jízdám i nákupům a za rok si je půjčili více než třistakrát.
Zatímco část obyvatel Šumperka krok vítá jako moderní a ekologický, jiní ho považují za zbytečný zásah města do komerční sféry. Přesto se podobné projekty šíří – podle Svazu měst a obcí už sdílená auta nabízejí desítky radnic po celé republice. Cíl je stejný: využít městské vozy naplno a lidem nabídnout dostupnou dopravu bez nutnosti vlastnit vlastní auto.