Z 25 měst střední a východní Evropy má nejlepší systém dopravy Ostrava, na druhém místě se umístila Praha a na čtvrtém Brno. Vyplývá to ze studie poradenské firmy PwC, která porovnávala takzvanou chytrou mobilitu měst v kategoriích řízení dopravy, udržitelnost životního prostředí, kvalita veřejné dopravy a aktivní mobilita. Českým městům podle firmy pomohla především kvalita a dostupnost hromadné dopravy.
Srovnání zahrnovalo města od střední Evropy po kazašské Almaty. V kategorii řízení dopravy firma hodnotila například četnost dopravních zácp, délku jednotlivých cest nebo infrastrukturu pro elektromobily. V případě MHD hrála roli její cena a využívání, u životního prostředí míra znečištění ovzduší a u aktivní mobility počet lidí, kteří se po městě pohybují na kole či pěšky, a rozvinutost cyklistické infrastruktury.
Jako nejlepší ze srovnání vyšla Ostrava, které kromě MHD k vítězství pomohlo kvalitní řízení dopravy. Praha byla podle firmy nejlepší i v aktivní mobilitě. Tři česká města obsadila tři ze čtyř míst v čele žebříčku, na třetím se umístil estonský Tallin. Dále se na vrcholu žebříčku umístily Bratislava, Gdaňsk, Košice a Varšava.
Hlavní devízou českých měst je levná MHD, která je v Česku v regionu střední a východní Evropy nejlevnější v přepočtu na průměrnou mzdu, což má vliv na její velké využívání. Nejvíce využívají podle studie lidé MHD v Ostravě, kde tvoří 69 procent všech cest, zatímco v celém regionu je průměr 49 procent.
Generální ředitel a předseda představenstva Dopravního podniku Ostrava (DPO) Daniel Morys řekl, že si podnik výsledku nesmírně váží a je to symbol toho, že Ostrava je atraktivní nejen pro lidi, kteří v ní žijí, ale i pro investory. Celý tým DPO podle něj poslední roky dělal vše pro to, aby vytvořil moderní, komfortní, čistou a bezpečnou MHD. "Máme moderní vozidla i infrastrukturu. Na řadě úseků jsme například instalovali pevnou jízdní dráhu, která snižuje hluk a vibrace z provozu tramvají," uvedl Morys.
DPO jako první v Česku vybavil kamerovým systémem všechna svá vozidla. "Tramvaje Stadler mají moderní antikolizní systém. Intenzivně se věnujeme projektům elektromobility. Modernizujeme vybavení zastávek. Jako první v zemi jsme zavedli elektronické odbavování cestujících prostřednictvím běžné platební karty a zrušili papírové jízdenky," uvedl Morys. Dodal, že na dalších projektech modernizace DPO pracuje.