Vysílací studio: 591 001 001
Dopravní linka: 800 100 291
MARK AMBOR - Belong Together
Playlist
MARK AMBOR
Belong Together
Právě vysílá:
Dominik Vršanský a Kateřina Pechová
Snídaně šampionů na Hitrádiu Orion

Mladí nezvedají telefon! Nevolají, raději píšou zprávy!

Mladí nezvedají telefon! Nevolají, raději píšou zprávy!
Datum: 29. 8. 2024
Autor: Vladan Hýl


Čtvrtina lidí ve věku 18 až 34 let nikdy
nezvedá telefon. Zvonění telefonu ignorují, odpovídají prostřednictvím textových zpráv, nebo si vyhledávají neznámá telefonní čísla na internetu, ukázal nedávný průzkum společnosti Upswitch, kterého se účastnilo 2000 lidí. Informoval o něm web stanice BBC.

Podle průzkumu 70 procent lidí ve věku 18 až 34 let dává přednost textovým zprávám před telefonáty, zatímco pro starší generace je telefonování běžná věc. Mladí lidé si nikdy nenavykli mluvit po telefonu a přijde jim to divné, protože volání pro ně není normou, řekla psycholožka Elena Touroniová.

Proto v mladých lidech zazvonění telefonu, nebo tiché rozsvícení jeho obrazovky, jelikož nikdo mladší 35 let snad nemá zapnuté vyzvánění, může vyvolávat obavy z nejhoršího. Více než polovina respondentů v průzkumu Upswitch přiznala, že nečekaný telefonát v jejich očích značí špatné zprávy.

To, že mladí lidé netelefonují, ale neznamená, že nejsou v kontaktu se svými přáteli. "Naše skupinové chaty jsou po celý den plné banálních zpráv, memů, drbů a v poslední době i hlasových zpráv," napsala Yasmin Rufoová BBC. Mnoho konverzací se odehrává na sociálních sítích, obzvláště na Instagramu a Snapchatu, kde lze spolu s textem lehce posílat obrázky nebo memy.

Zatímco na odmítání telefonátů se mladé generace shodnou, hlasové zprávy je rozdělují. V průzkumu 37 procent osob ve věku 18 až 34 let uvedlo, že hlasové zprávy jsou jejich oblíbeným způsobem komunikace. Přitom ve věkové skupině 35 až 54 let dává hlasovým vzkazům přednost před voláním pouhé jedno procent osob.

"Telefonování je více odhalující a vyžaduje vyšší míru intimity, zatímco zasílání zpráv umožňuje odstup a navázání kontaktu bez pocitu zranitelnosti," řekla psycholožka Touroniová. Dunja Relicová, 27letá právnička, prohlásila, že se v práci vyhýbá telefonátům, protože "mohou být časově náročné a zdržovat od plnění úkolů".

Podle psychologů čím dál více si chráníme svůj čas a volání vyžaduje, aby příjemce přerušil svůj den a věnoval se konverzaci, což je obtížné pro lidi, kteří pracují na více úkolech najednou.

Vytrácí se však s upřednostňováním neverbální komunikace a tendencí pracovat z domova schopnost spontánně a neformálně hovořit s ostatními? Pokud bude současný trend pokračovat, je možné, že ztratíme pocit blízkosti a kontaktu. Když verbálně komunikujeme, cítíme větší soulad, ať už pocitový, profesní nebo osobní. Takový kontakt může vést k většímu pocitu naplnění, zejména na pracovišti.