Po obchvatu Frýdku-Místku se v pondělí začne jezdit bez jakýchkoliv omezení. Novinářům to řekli ministr dopravy Martin Kupka a generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Radek Mátl. Obchvat je součástí dálnice D48. Stavbu v části jeho druhé etapy zkomplikoval mimo jiné sesuv půdy u kopce Hůrky, kde se zatím jezdí v každém směru jedním pruhem.
První část obchvatu byla letos kvůli opravám reklamovaných závad dokonce na čas uzavřena. "Opravy na první etapě jsou dokončeny, tam už se jezdí zase ve čtyřproudém uspořádání. Co se týče druhé etapy, tak jsme bohužel i v letošním roce stále ještě museli ten sesuv dále sanovat," řekl Mátl.
Ukázalo se podle něj, že původní kotvení svahu nebylo dostačující. "Opět nás příroda trošku překvapila. Zaznamenali jsme tam v rámci geotechnického monitoringu určitě drobné pohyby, takže jsme si nebyli úplně jistí tím, zdali jsme schopni bez dalšího dokotvení svahu pustit provoz, aby to bylo absolutně bezpečné," řekl Mátl.
V květnu a červnu proto stavbaři ještě pracovali na kotvení svahu. "V současné chvíli už všechny výsledky ukazují, že je naprosto stabilní, nedochází tam k žádným pohybům, to znamená, dálnici jsme mohli v klidu dokončit a příští týden v pondělí 24. spustíme už standardní dálniční provoz ve čtyřproudém uspořádání," řekl ředitel.
Obchvat Frýdku-Místku se stavěl na dvě etapy. První část, jejíž součástí je i napojení dálnice D56 od Ostravy, se začala stavět v květnu 2018 a jezdit se po ní začalo loni v červnu. Celý obchvat je v provozu od konce loňského roku, v některých úsecích ale zatím v polovičním profilu, čili se tam jezdí po polovině silnice v jednom pruhu každým směrem.
Cena stavby obou etap 8,5 kilometru dlouhého obchvatu má být zhruba čtyři miliardy korun. Frýdek-Místek na obchvat, který uleví přetížené dopravě ve městě, čekal desítky let. Stavbu provázely problémy po celou dobu. Loni například některé její části na čas přišly o stavební povolení, když soud vyhověl stížnostem spolku Děti Země.
Kupka řekl, že plné dokončení stavby bude pro okolí znamenat velkou úlevu. "Už tím, že se v polovičním profilu otevřela minulý rok, ulevila občanům ve Frýdku-Místku. Zároveň se zkapacitněním plným profilem to bude znamenat zlepšení všech parametrů dopravních i bezpečnostních," řekl ministr.
V Moravskoslezském kraji se nyní dokončuje i další významná dopravní stavba na obchvatu Třince. "Chceme v srpnu otevřít v plném profilu spojení Třanovice - Nebory. Znamená to další významný posun obecně ve zlepšení dopravní infrastruktury v Moravskoslezském kraji," řekl ministr.